fredag 16 januari 2015

Comeback för Tesco PLC?


Sedan Mr Market var som mest negativ till Tesco PLC med en värdering på 165 pence är kursen nu kring 220 pence. Det är över 30% uppgång på kort tid. Vad har hänt? Är denna kursökning befogad?

Här är länkar till en del artiklar som förklara denna uppvärdering.

The Economist artikel (ganska positiv)


Bloomberg more asset sales (ganska kritisk)

Dessutom räknar kända investerare på bolaget som investering: Ackerman interested in Tesco (men inte tillträckligt intresserad)

Slutligen kom Standard & Poor's  kreditvärdering som jag tycker är väldigt intressant läsning. 

Men ni kan lätt se källor till oro i senaste versionen av balansräkningen:



Titta på ökningen av de långa skulderna för Borrowings och kanske fr a Post-employment benefit obligations. Den senare kanske mest oroande, men nyanställda kommer inte få dessa förmåner enligt info från 8 Januari.

Men enligt min mening är Tesco delvis ett fastighetsbolag (som dock inte kan ta ut marknadshyra av sig själv) och de kan man se på vad jag anser totalt lågt värderade tillgångarna här i Property, Plant and Equipment. Jag har sett kritik av att goodwill är en stor andel av tillgångarna, men t ex Tesco's varumärke - på lång sikt sikt - har ett ganska stort värde, så jag vet inte om jag håller med. Enligt Internbrand är Tescos vaumärke värt ca 9 Miljarder dollar. Lewis har dock planer för att göra detta mer värt. 


Vad tror ni, är Dave Lewis på väg att vända Tesco?

7 kommentarer:

  1. Det börjar se lite bättre ut, men ingenting oväntat har hänt tycker jag. Kursrusning känns inte riktigt motiverad. Men jag åker med tåget. Fortsätt att jobba åt rätt håll så ska det nog bli bra till slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kankse lite bättre, anonym. Men man skall veta att vända stora retailers är som att vända en supertanker. Det kommer att ta lång tid. Här måste man nog ha gott sittfläsk.

      Radera
  2. Jag är vansinnigt kluven i frågan.

    Åtgärdspaketet imponerar inte alls på mig och ju mer jag läser om Tesco desto mer ogillar jag bolaget.

    Men samtidigt är det onekligen billigt och något som borde uppfylla Lynchs krav om att även idioter ska kunna driva det. När man dessutom bytt ut den tvivelaktiga ledningen bör det kunna gå bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där skiljer vi oss åt lite, Aktieingenjören. När jag skrev min 10 inläggs serie om Tesco kom jag tvärtom att jag gilla bolaget mer och mer. Problemet är att det inte finns en stor ägare av kött och blod. Norska Oljefonden och Blackrock är störst. Bolaget har dock en riktigt intressant historia och var väldigt framgångsrika fram till för några år sedan - problemmet var att de fick hybris, något som de måste klara upp effekterna av nu . Buffet och Munger har inte gjort många investeringar utanför Nordamerika, och även om Buffet säger att det var ett misstag idag, så fanns det kvaliteter i Tesco som gjorde att de investerade och jag tror att de har en mängd parametrar som måste vara rätt och att de är ganska strikta.

      Radera
    2. Att vi skiljer oss åt stämmer bra överens med respektive investeringsfilosofi.

      Tittar man på verksamheten, dess bredd och ekonomiska styrka håller jag helt och hållet med dig om att det finns väldigt mycket potential. Däremot tittar jag mer på ägare och operativ effektivitet i mina analyser vilket är varför jag blir så skeptisk. Så jag blir inte alls förvånad om det i det här fallet är din investeringsfilosofi som visar sig vara lönsammast men det är omöjligt att veta.

      Radera
  3. Det är inte en "dead cat bounce " ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tror jag inte, kylig. De har nästan 30% marknadsandel i UK och mängder med tillgångar och går trots allt med lite vinst - ingen förlust ännu. Men om du menar att aktien skall rekylera ner igen, så kan det naturligtvis bli så. Mr Markets svängningar på kort sikt har jag ingen aning om...

      Radera