måndag 9 juni 2014

Oriflame - innehav hos Skagen fonder, Odin fonder och Didner&Gerge

Jag har inte ökat i Oriflame under Ukraina-krisen. Jag har inget nytt om bolaget. Samma problem och möjligheter som senast.

Men nu har tre av fyra av de fonder jag respekterar tagit in Oriflame som innehav; Skagen Vekst har köpt in aktien under Ukraina- krisen enligt senaste statusuppdatering, Odin Sverige ägde sedan en tid tillbaka och i senaste årsberättelsen fanns Oriflame i D&G's småbolags-portfölj.

Det är ett litet innehav för alla tre, så också för mig.

Detta gör dock aktien inte mera köpvärd för dig eller mig. Men jag tycker det är intressant att dessa förvaltare har tagit in aktien.

Simon Blecher, som förvaltar Carnegie Sverige, skulle dock inte ta i Oriflame med tång...

Vad tycker ni; hur skall vi förhålla oss till dessa aktieauktoriteter? Vi måste förstås alltid göra en egen analys. Man man kan kanske få uppslag och ideer av t ex Skagens rapporter. Ibland kan man få stöd för sina investeringsbeslut. Att köpa billiga bolag är oftast att köpa bolag som marknaden dissar och som har tillfälliga problem. Då kan det vara skönt att se hur andra tänker - och de kanske t o m delar de slutsatser man har kommit fram till. Skagen har sålt alla sina Tesco enligt Majrapporterna, så där har vi olika syn och drar olika slutsatser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar