lördag 27 april 2013

Om Öresund - ny storägare i Svolder

Ibland blir man förvånad. Idag tittade jag till Öresund, jag ville kolla deras delårsrapport igen efter kvickt ha ögnat igenom den i mitten av April. Då får jag se detta mycket överraskande flaggningsmeddelande:

Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”) har den 24 april 2013 förvärvat 90.852 A-aktier och 186.375 B-aktier i Svolder AB (publ). Öresund har därefter 90.852 A-aktier och 504.142 B-aktier motsvarande 4,6 procent av kapitalet och 7,3 procent av rösterna i bolaget.

I delårsrapporten hade Skistar försvunnit som stort innehav. Skistar delades ut till aktieägare istället för utdelning i Öresund i vår, och förra året fick vi aktier i Fabege. Största innehav i rapporten är Bilia ca 20% andel av substans, Fabege med drygt 17% följer, och sedan onoterade Carnegie ca 10% andel. Vidare utgör intressanta Klarna och Acne, också onoterade ca 10% tillsammans. Och så har Grevelius och Qviberg köpt in sig i några stabila lite större bolag: TeliaSonera, ABB, Autoliv,Volvo och SCA som tillsammans får en andel av substansvärdet på ca 20%. Jag gillar denna portfölj även om Bilia och Fabege är lite för tunga. Skall vi gissa på att vi får Bilia aktier i utdelning 2014?

Svolder har senast ett substansvärde på 73 kr/aktie. Aktiekursen är ca 62 kr, följaktligen är substansrabatten 15 %. Öresund har ca 600 000 aktier i Svolder vilket nästan har ett värde av 40 miljoner SEK. Det är fortfarande inte lika stort som något av investeringarna i bolagen nämnt ovan men frågan är vad Öresund vill med detta investmentbolag? Jag vet att Svolder har en klausul  som gör att bolaget kan lösas upp om substansrabatten är för stor. Öresund är nu näst största ägare efter storägaren Rolf Lundström som har ca 11 %  av kapital och ca 28% av rösterna.

Öresund har varit ett av mina större innehav länge,  även om det har minskat i betydelse sedan delningen med Creades. Svolder har jag också ägt länge och det är numera ett hyffsat stort innehav för mig. Det skall bli intressant och följa Öresunds ambitioner med Svolder.

6 kommentarer:

  1. Vad är din tanke kring Svolder i dagsläget?

    Rabatten i måndags var 19%, och om jag minns rätt så brukar rabatten som mest historiskt ligga på kring 20%, för att sedan ju närmare utdelning/stämman gå ner mot 0-5% rabatt (eftersom den nämnda klausulen finns).

    Jag har spanat på Svolder länge och varit lite intresserad, tycker det är en spännande och intressant portfölj, även om jag inte är väldigt insatt på alla bolag.

    Man skulle kanske kunna argumentera för att Öresunds närvaro kan få ner rabatten?

    Hur ser du på att köpa Svolder i dagsläget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet bara att jag sitter kvar. Beijer Alma, Nolato, HiQ, Acando och SAAB ar bolag som de kan och som delar ut val. De utgor ca 55% av portfolj. Svolder ar stabilt men forvaltningskostnaderna ar hoga. Rabatten brukar sjunka pa hosten nar utdelningen kommer.

      Radera
  2. Hej Riskminimeraren

    Jag vill följa dig via mail, kunde inte hitta något på din sida.
    Hur gör jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen offentlig email adress for riskminimerarens blogg, du far halla till godo med bloggen.

      Radera
  3. Har ägt Svolder främst då dividenden varit bra.Nu sänks den genom en ny strategi så vi får se hur det blir.Ser man på deras köp resp. säljavslut det senaste året är jag inte speciellt imponerad.Får en känsla att bolaget tappat fart och fokuseringen haltar.Funderar faktiskt på att sälja mitt innehav.Kanske någon får mig på bättre tankar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ar ingen fantastisk presterare under lang tid Svolder, Men de har blivit battre och battre. Mer fokuserad portfolj de senaste fem aren i bolag de kan och de sitter i styrelsen for stora innehav. Beijer Alma har de tjanat otroliga pengar pa. De har varit med lange dar. De har ocksa hittat guldkorn som Nolato de senaste aren. Tajmingen inte fantastisk. Kopte MTG innna ras. Salde Hakon innan Ahold affaren. Och ledningen ager valdigt lite aktier. Rolf Lundstrom enda stora agaren av kott och blod. Oresunds intag intressant.

      Radera