tisdag 30 november 2010

Sveriges Radio är fantastisk!

Som utlandssvensk i snart 10 år är det helt fantastiskt att numera ha tillgång sveriges radio via webradion. Min fru och jag laddar ner program som podcast eller i våra bärbara datorer och lyssnar när tillfälle ges - oich ibland lyssnar vi live. Som småbarnsfamilj är tid en knapp resurs. Om dessutom båda jobbar heltid, desto mer så.

Vilka program lyssnar vi på?

En vanlig vardag ser ut så här. Vi äter frukost till P1 morgon. Jag lyssnar på dagens eko kvart i fem eller oftast sex varje dag när jag gör i ordning middagen. Vi lyssnar ofta på ena timmen av Studio 1 någon gång under kvällen.

På helgerna är ekonomiekot lördag, lunchekot, på minuten och spanarna giva inslag när tillfälle ges. Men den riktiga höjdpunkten är Gormorgon världen på söndagarna. Det måste vara det bästa programmet alla kategorier som finns i vårt public service-utbud.

Alla ovan program ger mig en kontakt med det Sverige som jag oftast bara ser på somrarna och någon enstaka jul. I kombination med att läsa DN och våra affärstidningar på nätet känner jag mig uppdaterad om vad som händer i mitt moderland.

När jag kommer hem känner mig inte förfrämlingad. Jag har en ganska bra uppfattning om vad som sker i vårat avlånga land.

Till detta läser jag The Economist varje vecka och helgupplagan av Financial Times. Och tidskriften Filter när jag kommer åt.

Att konsumera ovan media ger mig väldigt mycket. Och om man har ett investeringsperspektiv så tror jag det är oerhört viktigt att vara uppdaterad på Nord-Sydkorea konflikten, synen på vinstdrivande skolor bland de politiska partierna i Sverige eller franska fackförbunds perspektiv på pensionsreformer. (Warren Buffet har i olika dokumentärer och sammanhang berättat att han är en stor kosnument av tidningar, han läser tydligen fem eller sex dagstidningar varje dag.)

Vilken journalist sticker ut i alla dessa medier? Sveriges Radios unga Kina korrespondent Hanna Sahlberg. Eftersom jag har bott i Kina har jag höga krav på en Kina korresopondent. Hon överträffar alla dessa krav. Hennes reportage är oerhört initierade i Ekot, Gormorgon Världen, Studio 1 eller vart hon än dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar